Ads 468x60px

donderdag 27 juni 2013

Wereldreis: Turkije

Ik ben gek op de Turkse keuken, maar heb eigenlijk zelden iets gemaakt uit deze keuken. In een ver verleden heb ik eens gevulde aubergine gemaakt met damesdijtjes (gehakt) en eigenlijk nooit meer wat anders. Het wordt dus tijd om weer eens iets te proberen. Ik heb mijn research gedaan en ben er inmiddels achter gekomen dat een kok wordt beoordeeld op zijn pilav. Dus is de pilav goed dan ben je een goede kok.

Nou wil ik niet meteen zeggen dat ik een goede kok ben, ik heb genoeg misbaksels gemaakt. Dus sla ik voor het gemak vandaag maar even de pilav over en laat ik daar dan maar later op beoordeeld worden ;-)

We gaan het warme weer tegemoet en dan ben ik gek op salades, mijn gezin niet (tenminste op mijn oudste zoon na) Die willen het liefst gewoon brood en laten we vooral het vlees niet vergeten. Dus met deze maaltijd is iedereen blij in Huize Leijenhorst.

Ingrediënten voor 6 porties:

Voor het deeg:
200 ml water (uit de kraan, geen flauw idee welke prijs ik dit moet geven)
150 ml zonnebloemolie (€ 0,37)
150 ml melk (€ 0,15)
150 ml yoghurt (€ 0,26)
1 kg tarwebloem (€ 1,29)
1 zakje gedroogde gist ( 7 gr) (€ 0,20)
2 eieren (€ 0,52)
1 theelepel suiker ( € 0,004)

Voor de vulling:
200 gram gedroogde groene linzen (€ 0,35)
200 gram gehakt (€ 1,63)
2 uien (€ 0,69)
half bosje peterselie (gratis uit mijn kruidenkist op het balkon)
2 theelepels pul biber (€ 0,08)
2 theelepels peper (€ 0,30)
2 theelepels zout (€ 0,08)
2 theelepels zonnebloemolie (€ 0,02)

Voor de topping kan je maanzaad, zwarte komijn, sesamzaadjes of geraspte kaas en 1 eigeel gebruiken.

Bereiding:

Voor het deeg:
Breek één ei in een kom. Split het andere ei en houdt het eigeel apart voor de topping. Het eiwit kan bij het andere ei in de kom. Voeg de zonnebloemolie, melk, yoghurt, water, gist en suiker toe. Mix dit gedurende een minuut goed door elkaar.

Voeg al zevend de meel toe en kneed het geheel tot een deegbal. Leg de deegbal bedekt met een vochtige theedoek weg en laat het minimaal 1 uur rijzen op een tochtvrije en warme plek.

Tip: Je deeg in een bak met plasticfolie bedekt kan je heel goed laten rijzen onder de dekens in je bed.

Voor de vulling:
Zorg dat je de linzen een nacht hebt laten weken. Volgens de verpakking is 4 uur genoeg, maar ik vind het gewoon handiger om het of 's ochtends of 's avonds alvast in een bak water te zetten en tegen de tijd dat ik eten ga maken is het zeker klaar.

Verwarm de oven voor op 175 C

Kook de linzen in 10 tot 15 minuten gaar. Snipper de uien en bak ze in een hapjespan of koekenpan glazig. Voeg de gehakt toe en rul deze. Voeg de linzen toe en laat dit ongeveer 5 minuutjes zachtjes bakken. Voeg vervolgens de peterselie, pul biber, zout & peper toe en laat dit rustig sudderen voor een minuut of 5, zodat alle smaken goed kunnen mengen.

Als het deeg klaar is met rijzen, verdeel je het in twee stukken. Rol elk stuk uit in 2 langwerpige lappen. Neem de helft van het gehakt /linzenmengsel en leg dat aan één kant van 1 stuk deeg. Rol dit op zodat je zeg maar een soort sliert krijgt. Snijd vervolgens het deeg in stukken met een pizzasnijder. Herhaal dit met het andere stuk deeg. Bestrijk de stukjes deeg met het achtergebleven eigeel en voeg een topping naar keuze toe. Is deze uitleg over het uitrollen niet geheel duidelijk kijk dan onderstaande filmpje.


 
Bak de "broodjes" 30 minuten. Ze zijn zowel te eten als hoofdgerecht, bijgerecht, als lunch of om mee te nemen bij een picknick. Wij hebben ze gegeten met een heerlijke spinazie salade met ui, tomaat, feta, gekookte eieren met een lekkere citroendressing erbij.

Totaalprijs € 5,95. Prijs per portie € 0,99 (exclusief topping)

Waarschijnlijk kun je nog goedkoper uit zijn, maar ik gebruik veel producten op biologische basis en ben je dus altijd een beetje duurder uit.

0 reacties: