Ads 468x60px

zondag 16 juni 2013

Havermeel bananenmuffins


In Huize Leijenhorst vinden we dat de schroeven wat betreft gezonder eten en afvallen (voor de ouders) weer wat moeten worden aangedraaid. En aangezien ik lades vol heb van allemaal soorten meel, ben ik maar weer eens aan het experimenteren geslagen. Omdat we op budget willen koken, maak ik eerst alle restjes op, maar ik vermeld vanaf nu ook de prijzen bij mijn baksels. Zo kunnen we goed bepalen of dit vaker kan terug komen binnen ons budget en iemand kan meteen bepalen of het ook geschikt is voor zijn of haar  budget. Ik kan tenslotte niet in andermans portemonnee kijken.
 
Terug naar de muffins, ik moet eerlijk zeggen ze zien er goed uit, het huis ruikt heerlijk, maar ja het gaat er toch om hoe ze smaken. In het verleden hebben we al gemerkt dat niet alles wat heerlijk ruikt ook lekker smaakt. Ook nu moet ik bekennen dat dat het geval is. Ze zijn niet smerig, maar ik heb heel erg het gevoel dat ik iets mis en tja eigenlijk vind ik ze een beetje zompig. Qua smaak en structuur, denk ik dat het lekkerder was geweest als het koekjes waren, lekker knapperig.
 
Het leek zo een makkelijk idee, gewoon in de ochtend zo een muffin pakken voor het werk, maar helaas pindakaas. We blijven gewoon stug doorgaan en uiteindelijk moet er toch een lekker en gezond ontbijtje van komen. Maar voor morgen pakken we gewoon maar nog even een volkoren beschuitje en wat fruit.
 

Ingrediënten voor 6 muffins:

1 cup havermeel (€ 1,-)
1 eetlepel gemalen lijnzaad (€ 0,16)
1 eetlepel tarwekiemen (€ 0,06)
1 ei (€ 0,26)
1 rijpe banaan (€ 0,20)
1/4 cup en 1 eetlepel suiker (of zoetstof naar keuze, ik heb ahornsuiker die ik nog in huis had opgemaakt) (€ 0,05)
3/4 theelepel bakpoeder (€ 0,08)
1/4 theelepel baksoda (€ 0,02)
1/2 cup Griekse yoghurt (€ 0,32)

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 200 C.
Meng alle ingrediënten in een keukenmachine of blender. Verdeel het mengsel over 6 muffin (cupcake) vormpjes en bak ze voor ongeveer 15 tot 20 minuten.

Kosten totaal € 2,15. Prijs per stuk € 0.36.


Tip: De test om te weten of ze gaar zijn is: een satéprikker in de muffin plaatsen en als deze er droog uitkomt, zijn ze klaar.

Normaal zou ik deze bananen hebben weggegooid, maar je kunt ze nog prima gebruiken om mee te bakken of om in een smoothie te gebruiken.

0 reacties: