Ads 468x60px

zondag 23 december 2012

Pakjes of verse kruiden

Hoe meer ik me verdiep in eten, hoe meer ik probeer aan te passen. Ik dacht dat ik qua voedsel toch niet echt ongeletterd was, maar dat valt eigenlijk vies tegen.

Neem nou al die kunstmatige stoffen waar in ons eten mee gestrooid wordt. Op de site van A Healthy Life kun je een mooie lijst vinden met welke E-nummers nou goed en slecht voor je zijn.

Neem nou simpele macaroni /spaggetikruiden. Lekker makkelijk in een doosje. Er wordt een zootje zout in gemieterd waar je u tegen zegt, maar daarnaast zit er ook vaak gistexract of één of andere vage aroma in. Volgens mij toch niet echt nodig en kan het allemaal veel simpeler en ik vermoed ook goedkoper.

Home made macaroni kruidenmix:

- teentje knoflook
- 2 theelepels paprikapoeder
- 1 theelepel oregano
- 1 theelepel basilicum
- peper en zout

- 1 eetlepel tomatenpuree
(macaroni en gehakt)

Kook macaroni volgens gebruiksaanwijzing.
Gehakt rullen, (eventueel een gesnipperd uitje en andere groente toevoegen) knoflook en kruiden toevoegen, even meebakken. Tomatenpuree toevoegen en eventueel een beetje water, macaroni erbij en voilà een simpele macaronischotel zonder een pakje te gebruiken.

Home made gyros kruiden:

- 6 eetlepels olijfolie
- 2 eetlepels witte balsamico azijn
- 5 teentjes knoflook
- 2 theelepels oregano
- 1 theelepel koriander
- 2 theelepels rozemarijn
- 2 theelepels basilicum
- 1 theelepel kaneel
- 3 lauriersblaadjes
- scheutje tabasco
- 1 grote ui
- 2 eetlepels tomatenketchup of tomatenpuree
- zout en peper

- varkensvlees

Vermeng 4 eetlepels olie met 3 teentjes knoflook, oregano, koriander, rozemarijn, basilicum, kaneel, laurier, peper en zout. Meng kruidenmengsel met vlees en laat minimaal 2 uur marineren.

Verhit resterende olie in de wok. Bak het vlees al omscheppend gaar. Voeg de fijngesnipperde ui en de rest van de knoflook toe. Breng op smaak met tabasco en tomatenketchup.

Lekker met rijst en salade.

Om mee te starten lijken dit me toch wel lekkere alternatieven voor de kant en klaar pakjes. Ik ben in ieder geval om en ga kijken of ik nog meer van de zogenoemde kruidenzakjes kan vervangen.







0 reacties: