Ads 468x60px

woensdag 12 december 2012

Low carb goji bessen noten brood

Mijn alternatief voor kerstbrood ik goedgekeurd door mijn allerliefste testpersonen. Ik heb zelfs al de vraag gekregen om hem nog eens te maken, dus dat zullen we van de week dan maar gaan doen.

Hij is wel low carb, maar je komt alsnog wel op ongeveer 10 koolhydraten per sneetje, dus hou daar rekening mee. Maar ja als je je dan toch wil laten gaan dan liever zo, dan een kerstbrood vol gestouwd met suiker. Misschien dat ik volgende week eens ga proberen om er spijs in te doen, dat maakt het nog meer een kerstbrood.

Zoals beloofd zou ik het recept nog even posten en dat doe ik dus bij deze. Ik hoop dat jullie er ook van kunnen genieten tijdens de feestdagen.

Ingrediënten voor deeg:
  • 250 gram carbalose bloem
  • 100 gram volkoren speltmeel
  • 100 gram rijstmeel
  • 50 gram fiberfin
  • 14 gram droge gist
  • 1/2 theelepel zout
  • 20 gram kokosbloesemsuiker
  • 100 gram boter
  • 1 ei
  • 200 ml amandelmelk
  • zn extra water
Ingrediënten voor de vulling:
  • 100 gram gojibessen
  • 50 ml water
  • 3 eetlepels rum
  • 100 gram gemengde noten
Bereiding:

Laat de gojibessen twee uur weken in de rum en het water. Hak de noten.

Maak de melk lauw warm. Doe de bloem in een kom en maak een kuiltje in het midden. Leg de gist, ei en de kokosbloesemsuiker en voeg de lauwe melk toe. Meng dit goed door elkaar tot er een stevig deeg ontstaat. Ik heb er zelf nog water bijgevoegd omdat ik het wel een hele grote zware klont deeg vond. Kneed de boter en de zout door het deeg tot er een glad deeg ontstaat.

Laat het deeg afgedekt een minuut of vijftien rijzen. Voeg de vulling toe aan het deeg en kneed dit alles er goed door heen. Laat dit geheel 10 minuten afgedekt rijzen. Verdeel het deeg in twee ballen, en breng het in vorm, laat dit afgedekt 30 minuten tot een uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 200 C en bak ongeveer 35 tot 40 minuten.

Een echte aanrader om op gewicht te blijven en toch te genieten.

0 reacties: