Ads 468x60px

woensdag 24 april 2013

Lokale honing

Ondanks dat ik op dit moment een lege keuken heb, op een gasfornuis en koelkast na, ben ik nog steeds met eten bezig.

Vanochtend ben ik honing gaan halen bij een lokale imker. Dus we hebben nu honing uit Amsterdam-noord in huis. Via de site van Amsterdamse Honing ben ik bij Inke terecht gekomen. Ik fiets al een paar jaar zo een vier keer per week langs het huis, maar ik heb nooit geweten dat er een lokale imker zat. Nu is inmiddels wel bekend dat ik van eerlijke en pure producten hou. En wat is nou niet leuker als zo een product ook nog eens uit de regio komt. Verser kan je je honing niet krijgen. Ik heb Inke gebeld voor een afspraak om de honing bij hem op te halen. Maandag gebeld, dinsdag is de honing in potjes gegaan en woensdagochtend heb ik de honing opgehaald. Een potje honing kost € 6,-. Inke en zijn vrouw zijn echt supervriendelijk en o ja en natuurlijk het allerbelangrijkste, de honing is echt zalig. Ik ga er zeker weer naar terug om mijn honing te halen.

 
Maar waarom nou honing en niet gewoon suiker? Honing is vele malen gezonder dan suiker. Denk alleen maar aan de mineralen en vitaminen die in honing zitten. Daarnaast is honing ook nog eens een natuurlijk antibioticum. Je kan honing nemen bij een luchtweginfectie, maar ook op een wond smeren die niet goed wil helen of dreigt te infecteren. Wat mij betreft is honing echt een superfood. Let echter wel op dat honing net als suiker veel caloriën bevat en eet het dus met mate.
 
Tip: Zorg dat je honing niet meer dan 37 C verwarmt. Het verliest dan zijn zoete smaak.
 
Een heerlijke dressing voor over een salade
 
Ingrediënte:
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 eetlepel limoensap
  • 1 theelepel honing
 
Meng dit alles door elkaar en giet over de salade. Vooral erg lekker bij een wortelsalade.
 
 
 
 

0 reacties: