Ads 468x60px

zondag 13 januari 2013

Consuminderen

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Dit jaar willen we in huize leijenhorst graag zuiniger, maar niet minder gezond gaan leven. We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest om begrotingen en budgetten te maken. We leven in krappe tijden en zoals het er uit ziet gaat het voorlopig nog niet veranderen. Sterker nog het wordt alleen maar slechter. Ons doel voor dit jaar is om te sparen en een start te maken met de extra aflossing van de hypotheek. Lijkt me een mooie doelstelling.

Ook qua boodschappenbudget moeten we er dan aan gaan geloven. Vanaf vandaag hebben we wekelijks € 125,- te besteden. Ik weet het er zijn gezinnen die het met veel minder moeten doen, maar wij hebben nooit gekeken naar onze boodschappen. We hebben geen auto, zijn al drie jaar niet echt op vakantie geweest dus er zijn een aantal kostenposten waar we nooit naar hebben gekeken. Tot nu. En aangezien mijn blog over eten gaat laat ik hier regelmatig weten hoe en wat we eten en toch binnen ons budget blijven. De eerste weken zal het nog makkelijk zijn, we kunnen namelijk dan nog flink aanspraak maken op onze voorraad. Maar dat blijft natuurlijk niet zo. Dus vanaf vandaag gaan we de 13 weken uitdaging aan en na die tijd zullen we een evaluatie houden en eventueel ons budget aanpassen.

Vorige week hebben we alvast stiekem een investering gedaan, voor de kids hebben we ieder twee drinkbekers gekocht om mee naar school te nemen. Ze kregen altijd pakjes, maar uiteindelijk betalen die bekers zichzelf zeker terug.

Vandaag heb ik voor de hele week een menu gemaakt met de bijbehorende boodschappenlijst. Ik begin het nu toch echt wel een beetje spannend te vinden.

0 reacties: