Ads 468x60px

zondag 27 januari 2013

Biologisch en binnen binnen ons budget..

Ik ben misschien een beetje een rare, maar ik hou van boodschappen doen. Ik hou van al die kleuren van het groente en fruit en ik hou ervan om etiketten te lezen en te kijken wat voor (belachelijke) ingrediënten er in een artikel zitten. En nu we op een budget zitten, is de uitdaging nog groter om betaalbare en gezonde maaltijden op tafel te krijgen.

Nu het dilemma, ik wil het liefst alles biologisch of op zijn minst scharrel. Dus geen plofkippen en met pesticide volgespoten fruit. Maar ik koop niet klakkeloos biologisch, want ook in veel biologische producten zit veel suiker. En we eten in huize leijenhorst zo goed als suikervrij. Tenminste de volwassenen, de kids krijgen gerust een snoepje of koekje. En dan zou nog het allermooiste zijn als de producten uit de streek of in ieder geval Nederland komen. Maar ja, al die wensen met een beperkt budget maakt het wel erg lastig. Deze week ben ik dus flink op zoek (online) naar hoe ik dit anders zou kunnen doen. Ik ben al een aantal biologische en niet biologische boeren terecht gekomen, bij wie je rechtstreeks vlees kan kopen. En met een tussenpersoon eruit (lees slager) ben je alweer een stuk goedkoper uit. Nadeel is wel dat minstens 15 kg vlees moet kunnen bergen in ons flatje in Amsterdam. Dat wordt dus maar een laatje uit de vriezer van mams opeisen ;-). Ik ben wel benieuwd naar ervaringen, dus mocht je die hebben, laat het me gerust weten.

Ook ben ik langs een aantal streekpaketten gekomen zoals de streekbox en de krat. De vitatas heb ik al een keer geprobeerd, maar ik denk dat ik ook deze paketten maar eens ga proberen. Ben erg benieuwd. Zodra ik het heb geprobeerd laat ik dit uiteraard via het blog weten.
Voorlopig ben ik dus nog even aan het puzzelen om als deze eisen die ik stel binnen mijn budget van € 125,- per week rond te krijgen. Tot die tijd, is het dus soms biologisch, soms suikervrij en soms een streekproduct en soms zelf geen van de drie.

Deze week hadden we een oerdegelijke Hollandse stampot andijvie op ons bord. Lekker met een balletje gehakt of een rookworstje.

Ingrediënten:
  • 1 kg aardappelen
  • 500 gr andijvie
  • 2 bakjes spekreepjes
  • klontje boter
  • scheutje melk
  • peper & zout
Bereiding:

Aardappels schillen en in een ruime pan in een laagje koud water met wat zout aan de kook brengen. De aardappels op laag vuur zetten in 15 - 20 min gaar koken. Ondertussen de spekreepjes uitbakken. Aardappels, andijvie, klontje boter en scheutje melk door elkaar prakken. Spekreepjes erdoor roeren en op smaak brengen met peper & zout.

0 reacties: